bokrecension | tell me three things

Jessie önskar att hon och hennes pappa inte hade behövt flytta till Los Angeles. Hon vantrivs i sin nya skola, där alla känns plastiga och ingen pratar med henne, inte ens hennes nya styvbror. Då börjar mejlen från Någon Ingen komma. NI påstår sig vilja hjälpa Jessie att navigera i den vildmark som är Wood Valley high school, men Jessie är till en början skeptisk. Är det bara någon som driver med henne? När hon till slut bestämmer sig för att våga chansa dröjer det inte länge förrän hon och Någon Ingen börjar komma varandra nära. Men vem är han, egentligen?

bokens första mening: Sjuhundratrettiotre dagar efter att min mamma dog, fyrtiofem dagar efter att min pappa rymde med en främling som han träffat på internet, trettio dagar efter att vi drog upp rötterna och flyttade till Kalifornien och bara sju dagar efter att jag började som junior på en alldeles ny skola där jag känner ungefär noll personer, kommer det ett mejl.

Jag tycker att den här recensionen är väldigt lätt att skriva ... Jag tycker så mycket om att det finns så många saker jag vill säga. Jag ska göra denna recension lite annorlunda och hålla fast vid det tema som TMTT och jag ska berätta för er tre saker som fick mig att älska den här boken.

1. Jessie. Hon är en enastående karaktär. Hon är den perfekta kombinationen av rå verklig mänsklig känsla och komisk tonårstjej. Hon ger rätt känslor vid rätt tidpunkt och talar till sin ålder. Hon är överlägsen relaterbar och kommer helt att dra dig in i hennes historia. När Jess kämpar, älskar, blir vilse känner du att du är där med henne. Jessie liv har så många typiska YA-troper i den att det lätt kunde ha tagit det här på en vardaglig väg som skulle leda till att jag hade samma problem som jag har med andra.Jessie är ett frisk fläkt tillsammans med alla andra karaktärer.

2. Mysteriet. Jessie börjar ta emot mail från en anonym avsändare som går av användarnamnet Någon / Ingen (NI). Denna stil skulle normalt irritera skiten ur mig. Att inte veta vem det är bakom skärmen. Jag var så intresserad av berättelsen och att gå igenom saker med Jessie som jag inte ville ta reda på tills sista möjliga sekund. Mysterium som du kan förstå handlar om vem som är NI.
Du, som Jessie, kommer att gå fram och tillbaka om vem du tror det kommer att vara. Jag kommer att säga att jag hade en ganska bra idé om vem det kunde ha varit, men jag hittade ofta mig själv med andra gissningar. Andra gissning gjorde att läsa den här boken så roligt.

3. Författarens förord. Det är verkligen inte ofta jag läster dessa. Den här gången tänkte jag varför inte. Så glad att jag gjorde det. Julie förklarar varför den här boken betyder så mycket för henne, och varför den här boken var så lätt och så svår för henne att skriva. Hon pratar om förlusten av sin mamma och hur det verkligen förändrat hela hennes liv.
Vad som verkligen vann mig över är när hon citerar hennes huvudperson Jessie. "She will never see who I grow up to be-that great mystery of who I am and who I am meant to be-finally asked and answered".

Tell Me Three Things kommer att vara min favoritbok hela året ut, det vet jag. Jag tänker på den fortfarande fast det är några dar sedan jag läste ut den och den kommer nog alltid att finnas med mig. Jag är tacksam att jag läste den och jag rekommenderar den verkligen!